Acceptans å Ideal

Jag minns när jag hörde dom säga, "Du ska älska dig själv!". Fan, tänkte jag, vad överskattat, de kan ingen göra! Det finns alltid ett ideal som säger att man inte duger. Å det var just där boven låg på lur...

När jag hade börjat äta igen, å känslorna började återvända, minns jag att jag hade ett så fruktansvärt hat mot mig själv! Inte om hur jag såg ut, jag visste ju att jag var smal, de sa ju liggsåren, utan för att jag hade behandlat alla närstående omkring mig så illa! Det var inte förän när jag började återvända, träffa min familj igen, komma upp i vikt å börja återställa det jag krossat som den andra vågen kom.

Hatet mot min kropp.
Jag tyckte jag var så tjock, enorm, äcklig mm. Jag trodde att bara för att man inte var i svält längre så hade man inte en förvrängd kroppsuppfattning. Men hjärnan är inte lika snabb som kroppen i återhämtning... Men det var en sanning för mig! Jag VAR ful. Jag VAR tjock. Jag grät över att jag inte kunde ha samma storlek som när jag var riktigt illa däran. Vilket var självklart att jag inte kunde ha! Jag återgick till normal storlek, vilket jag tyckte var enormt. Jag hatade att gå i affärer å testa kläder för det slutade alltid i gråt. På sluten vården sa dom bara att sånt får du prata om när du kommer till 52:an.
När jag väl fick gå över, å började ha längre, intensivare samtal med min behandlare började arbetet.
Hon gav mig en bok som jag fick läsa i om jag ville. Bara titeln fick mig att tänka; Att leva ett liv, inte vinna ett krig.

Jag menar, eftersom jag då hade en förvrängd kroppsuppfattning, varför skulle jag då fortsätta gråta för en bild som inte var sann? Varför inte börja acceptera att detta är jag! Göra allt lite lättare för sig själv helt enkelt!

Helt enkelt?! 

Näe, riktigt så var det inte. För när jag började jobba med acceptansen, kom det från annat håll att "Du ska älska dig själv!!". "Va?! Men det gör väl ingen?Det är omöjligt!!Jag kan aldrig bli så vacker som jag vill..." tänkte jag. Men är att älska samma sak som att acceptera? Tex, jag kan acceptera att min lärare sätter upp ett prov, men jag behöver inte älska det! Å varför behålla det idealet som fick mig att hata mig själv?
Så först, acceptera, bli av med idealet, sen vidare.

Men det var något som skulle göras innan ens en acceptans kunde påbörjas-

Stor garderobs rännsning!!

Ut å köpa nytt!
Det öppnade mig ögon. Dom kläder jag hittade, så små...barnkläder...Jag insåg hur illa det verkligen hade varit!

Jag gjorde mig av med kläderna till Stadsmissionen var jag sen köpte nytt. När jag kom hem var jag jätte glad!! Jag hade hittat ett par så "Sagiga" byxor! Stortrivdes i dom!!Jag hittade min stil igen! Jag började titta mig i spegeln i mina nya kläder å tänkte "Snygging där, ska vi ut å visa oss nu??", för det var det jag ville! Visa alla hur fin jag hade blivit. Jag dansade omkring å var så stolt över mig själv! Jag var så fin! Jag hade skrotat hela grejen med ideal, mitt ideal var jag! Min kropp!! Å den förändras ju med tiden, precis som idealet!

Nej, jag kan ju inte säga att jag ännu älskar mig själv, men jag är på god väg! Jag har accepterat å mår så otroligt mycket bättre i mig själv nu! Jag hatar ingenting i mig längre! Klart att alla har något dom är missnöjda med, men det handlar om att inte göra så stor sak utav det! Leva med det å göra det bästa av livet.
För det är ju det det handlar om-

Att leva ett liv, inte vinna ett krig!

Saga

 


Kommentarer
Postat av: Katt

Åh, vad fint att läsa Saga! :o)

2010-04-17 @ 12:01:35
URL: http://catipat.blogspot.com
Postat av: Anonym

gud va bra skrivet =) jag kommer garanterat läsa din blogg och följa dig på vägen mot ett helt fritt liv! jag blev så glad av hoppet i den här texten. tack! det går faktiskt!

<3 kraaam

2010-04-17 @ 18:35:05
URL: http://lifeofnea.blogg.se/
Postat av: janina

Älskade fina saga. Du är så grym!

Jag blir så glad av att läsa det här.

Jag har också slängt gamla kläder. Man måste gå vidare. Och man går framåt till något nytt, inte till det som var

Kraam

2010-04-19 @ 07:10:21
URL: http://janinaw.blogg.se/
Postat av: dedde

SV; ah. men nääär går den här svullnaden över? det blir ju så stört mkt svårare. jsg vill inte vara ballong på min student :(

haha jag vet, fjantigt. men ih.



du skriver bra.

<3

2010-04-19 @ 07:44:08
URL: http://motmitten.blogg.se/
Postat av: Nanna

Va söt du är :)

2010-04-19 @ 19:50:35
URL: http://www.fashionmeup.se/nanna
Postat av: Milla

Oij va glad ja blir av att du mår bättre! Hoppas vi snart kmr me familjen ti Sverige så får ja changsen å träffa dj dn här gången oxå!

Å som många andra kommentera, å som ja redan reflektera över vid tidigare inlägg.., Du srkiver verkligen jätte bra! Ja sku villa att min blogg va så välskriven.. De e nästan så man blir nolo. hahah :D

Massa kramar :)

2010-04-19 @ 19:58:24
URL: http://milluski.devote.se
Postat av: maja,

Saga, du är verkligen fin precis som du är!

Och wow vad otroligt bra du skriver, jag blir så himla rörd!

Det kul att du är tillbaka i plugget igen hjärtat!

verkligen! och glöm inte bort!

Att du är värdefull och ingen annan är som du <3

2010-05-06 @ 22:36:06
URL: http://mellamomaja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0