Skam

Vad är skam? En känsla som säger åt oss att vi ska skämmas över vad vi gjort eller vad vi är.
Ändå är detta en grund affekt, en grund känsla! Men varför?

Har pratat mycket om det här idag...Jag ser att skam är något som samhället har präntat i oss att vi ska känna, för att vi inte följer normen, för att vi sticker ut. Men vem är det som har bestämt hur alla ska se ut eller betee sig? Vad är Rätt/Fel, Inne/Ute,Vackert/Fult? Ideal handlar allt om. Människan behöver alltid något att sträva efter, något att uppnå! Som en anorektiker blir man aldrig nöjd, hamnar i onda cirklar som är 1000 gånger svårare att ta sig ur, å det hela grundar sig i denna känsla, skam,över den vi är, över det vi gör, vilket till slut leder till isolering. Man duger inte! För vem? Ja...Är det för sig själv? Så var det för mig. Eller jag sa till alla att jag inte brydde mig om vad folket tyckte om mig, det var vad jag själv tyckte som inte var bra. Men då hade jag ju inte haft det problemet med isolering, eller hur? För jag gömde ju mig själv, för samhället , för människorna!

Men det är ändå märkligt...För jag har alltid stuckit ut, aldrig velat se ut som alla andra, å ändå kände jag skammen. Men jag inser nu att det var för den bilden jag målat upp framför mig, om hur lite jag skulle väga, hur smal jag skulle vara, vilken storlek jag skulle ha mm. Jag hade byggt upp ett helt sinnes sjukt ideal, å när jag uppnått det skulle det bli ännu värre. Allt för att bli av med skammen över mig själv.

Men när man vänder på det å börjar jobba åt andra hållet, istället för att må sämre å sämre,bli mindre å mindre så tar man mer plats å lägger man energin på det bättre, börjar jobba med att acceptera sig själv istället! 

Jag jobbade med;
-Beröring
-Vända blicken in i kroppen
-Fördjupning i känslor,Analys
-Känna av olika kroppsdelar
-Acceptans av den Jag är å det Jag gör
-Rensa ut det sista man har att återvända till, KLÄDERNA, å köpa nytt!!
-Ta plats!Höja rösten!Sticka ut den personligheten vi har, för det har ALLA!!

...å väldigt mycket mer. Men framför allt att våga ta sin plats! För det folk ser, det glada, välmående, starka ,skinande-DET-Mina vänner, det är det vackra!

Å vad ska man med skam till om man inget har att skämmas över?

Saga  


Kommentarer
Postat av: evelina

du skriver riktigt bra gumman <3

2010-04-15 @ 20:16:27
URL: http://eveelinabohlin.blogg.se/
Postat av: deds

SV; åh. du anar inte hur glad jag blir över att läsa dina kommentarer. hur jäkla stark du är!!

och tack för att du peppar. jag längtar verkligen efter träningen, men på ett icke-tvångsmässigt sätt. att kunna äta och träna utan att det ska bli i "annat syfte" (ja d förstår).

men hur känns allt nu? klarar du dig liksom "på egen hand" näru är hemma och så? :)

jättemånga & stora grattiskramar! för du är bäst!

//Dedde

2010-04-15 @ 23:54:58
URL: http://motmitten.blogg.se/
Postat av: Janina

Fina Saga.

Du är grym! Och du har så rätt i det du skriver.

Ta hand om dig :)

2010-04-16 @ 09:45:41
URL: http://janinaw.blogg.se/
Postat av: deds

SV; oj förstår verkligen att det blev triggande, även förstår jag hur svårt det är att ta sig av maskinen, och du gjorde det. starkt!

haha åh underbart! man ska inte underskatta tonårsgroll, hihi! ;D <3

2010-04-17 @ 10:31:32
URL: http://motmitten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0