Tacka aldrig nej till något du aldrig sett

"Vad har ett friskt liv mig att erbjuda?Vilka garantier har jag på att livet blir bättre om man är frisk?". Jo, det är två frågor jag tidigare grumblat väldigt mycket på. Men om man vänder på det; "Vad har ett sjukt liv mig att erbjuda? Vilka garantier är det att jag kommer leva ett fritt, lyckligt liv å må bra?". Tänk efter. Sjukdomen säger aldrig "nu är jag nöjd, nu räcker det", det är DU som måste handla då...

Jag hade länge någon föreställning för mig att alla friska människor levde lyckliga å glada. Prickfritt. Men så slog tanken mig, när mina vänner skrev om sina bekymmer, när jag läste om andra, friska människor komplex å problem, att det kanske inte var så fantastiskt med ett friskt liv...Jag tänkte , "Men jag kan väl leva typ halvsjuk,vara såhär smal, men göra saker som alla andra också gör..."= typ plocka jordgubbarna ur tårtan. Men det är då man måste möta sanningen;
Det går inte att leva så
Sjukdomen sätter aldrig stopp, utan gröper sig in mer å mer å blir värre å värre, OM vi inte agerar, Reagerar!

Men så vad har ett friskt liv att erbjuda då? Tänk dig att kunna äta vad du vill, utan att känna ångest, utan rädslan att du ska bli giganstisk!! Att kunna trivas i dig själv, kunna njuta! Kunna skratta å orka vara lycklig å aktiv! Sen har vi ju alla också våra små egna saker vi längtar till. Någon kanske vill börja träna igen, men inte spåra ur den här gången, någon kanske vill ta upp ett gammalt intresse. För mig var tex. teatern å ridningen en stor morot. Så vi satte upp delmål, när jag uppnått en viss vikt, skulle jag få börja borsta min häst igen, när jag uppnått nästa skulle jag få fylla på höpåsar. Så fortsatte vi tills jag en dag fick sitta upp! Förstå känslan av att ha kämpat sig fram till det man så länge väntat på! Sen skulle det också utvecklas, från skritt, till trav å galopp. Det var också delmål. Sen hade man kommit hela den vägen å gjort det lite lättare för sig. Sen, började vi arbetet med acceptansen av det nya Jag(se nedan). Det är nu man kan börja njuta, falla på plats å hitta hem...

Men garantierna då?!
Nej, det läskiga i det är att dom finns inte! Men chanserna till att göra det bättre, tom BRA, finns bara om du mår bra(i kroppen)! För du kan inte jobba med psyket om du inte får tillräkligt med näring till hjärnan, å får du inte det, kan du inte vända dina tankar om dig själv/mat till det bättre=göra livet lättare å bättre! Det hela hänger ihop i en kedja som man inte bara kan skippa en länk på å hoppa vidare på, då rasar den.

Å kom ihåg att livet ändras ju med åren, så som livet var innan du blev sjuk är ju inte samma som det blir när du kommer ut igen!Jag kan från min sida säga att mitt liv är som en nyblommad tulpan, frisk å fräsch, inte alls som innan, jag har så mycket mer kunskap med mig nu!

Så tänk efter innan ni säger "Nej, jag tror inte livet blir bättre på den friska sidan, jag stannar kvar" eller "Mitt liv har alltid varit ett helvete å ingenting kan få det att ändras", för hur kan ni veta det?
Vad är era garantier?



Saga


Kommentarer
Postat av: deds

du skriver stört bra saga. <3

2010-04-21 @ 20:36:04
URL: http://motmitten.blogg.se/
Postat av: Janina

Tack för tipset! :)

Ta hand om dig snygging :D

2010-04-22 @ 05:58:55
URL: http://janinaw.blogg.se/
Postat av: Janina

absolut! :D

2010-04-22 @ 11:50:22
URL: http://janinaw.blogg.se/
Postat av: Néa

Du är så jävla asbra så de finns inte!! Instämmer helt! <3

2010-04-27 @ 20:12:03
Postat av: Myrika

Din blogg e jätte bra!

2010-05-23 @ 19:32:54
URL: http://mandoalamyyri.blogg.se/
Postat av: Mando

Jo, hurså? :/

2010-06-03 @ 13:08:17
URL: http://mandoalamyyri.blogg.se/
Postat av: Mando

Eller nej.. jag är myrikas bästa vän.. Vi delar blogg :)

2010-06-03 @ 13:09:10
URL: http://mandoalamyyri.blogg.se/
Postat av: Mando

Tack :)

2010-08-21 @ 14:25:17
URL: http://mandoalamyyri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0